Liceul Montessori Timișoara
instituție de învățământ acreditată MEN
Alternativa pedagogică „Montessori” a apărut la începutul anului 1907, prin înființarea primei instituții, „Casa dei Bambini” („Casa Copiilor”), în care s-a experimentat cu succes o nouă metodă de educație inițiată de Maria Montessori, pedagog și medic italian.
Practicată timp de 100 de ani în educația copiilor, pe toate continentele, indiferent de rasă, etnie, clasă socială, stare de sănătate, capacitate intelectuală sau nivel cultural, metoda Montessori și-a dovedit valabilitatea și actualitatea. Rezultatele bune obținute garantează pentru calitatea acestui mod alternativ de educație.
Modelul pedagogic Montessori pune copilul în centrul tuturor activităților didactice și educative.
Acesta învață într-un mediu din care competiția este exclusă, un mediu care îl susține în permanență, un mediu în care se acordă maximă importanță respectării individualității fiecarui copil și intereselor specifice vârstei.
Maria Montessori a demonstrat că fiecare copil este o personalitate unică, independentă, care învata cel mai ușor prin activitate individuală practică.
La nivelul Primar al Liceului Montessori din Timișoara oferim copiilor educație Montessori de calitate, bazată pe programa Montessori aprobată în România (prin Ordinul Ministrului nr. 6142/01.11.2011) – care urmează standardul Montessori internațional, curriculum-ul elaborat de colectivul de pedagogi Montessori Timișoara, care curpinde grupele de vârstă 0 – 6 și 6 -12 ani, a fost aprobat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului din România. Toate școliile Montessori din România beneficiază acum de acest curiculum.

„Acest curriculum aprobat este o dublă satisfacție a unei munci intense, de ani de zile, pasiunea noastră pentru pedagogia Montessori, pe care o investim în copiii pe care îi educăm aici, la Timișoara, deschide acum și un drum național, pe care sperăm că tot mai mulți să simtă nevoia să pășească. Maria Montessori rămane o maestră în educația copilului, un ghid eficient atât pentru pedagogi, educatori, învățători și profesori, cât și pentru părinți.”





Montessori Timișoara - primul proiect Montessori european
Montessori Timișoara este primul proiect Montessori european care a reușit acest lucru. În Europa încă nu există un curriculum Montessori aprobat de vreun minister.
Această premieră națională și europeană reprezintă o realizare importantă nu doar pentru Montessori Timisoara, dar și pentru învățământul românesc.
Munca de ani și ani a colectivului nostru, care și-a dedicat energia, cunoașterea și timpul, dincolo de îndatoririle zilnice ale activităților de la grupele de copii, pentru a redacta acest curriculum devenit acum național, este, fără doar și poate, un pas important pentru educația din România.
Toate proiectele Montessori din România pot beneficia de acest curriculum elaborat de Montessori Timișoara.
La Școala Montessori nu există note, iar copiii se simt în largul lor, vin și își iau singuri materialele didactice, se ajută între ei, iar atunci când nu știu ceva nu le e frică să întrebe.
La Montessori, copiilor nu le e frică să fie creativi, inovativi. Ba din contră. Copiii se simt în largul lor, iar creativitatea este la loc de cinste…
Între 6 și 12 ani copilul trece prin numeroase transformări fizice și psihice, acest interval fiind cunoscut în abordarea Montessori sub numele de ”planul doi de dezvoltare”.
Este o nouă etapă în dezvoltarea copilului, o perioadă de intense acumulări, cu caracteristici proprii – iar Maria Montessori a gândit un curriculum care să răspundă acestor caracteristici, apelând la abilitățile pe care copilul le dezvoltă în această perioadă și susținând dezvoltarea lor. Într-o școală Montessori se regăsesc elementele fundamentale ale acestei pedagogii însă caracteristicile acestui interval de vârstă implică și diferențe în abordare.
O ZI DIN VIAȚA UNUI COPIL DE LA ȘCOALA MONTESSORI DIN TIMIȘOARA
Intrăm la grupa în care învață copiii de clasa pregătitoare, clasa I și a II-a, la Școala Montessori. Pedagogul este printre copii și le explică acestora pe hartă unde se află diferite țări. Totul se desfășoară într-un mod relaxant. Copiii sunt la un covoraș și găsesc tot felul de țări pe harta lumii, iar unde nu știu întreabă pedagogul sau colegii. Trei copii stau la o masă și învață, prin intermediul unui joc, tabla înmulțirii. Unul dintre cei mici deja o știe, și mai repetă cu cele două colege, care acum îi deprind tainele.
Copiii îngrijesc întreg mediul înconjurător și își aleg sarcini în administrarea sălii. Sunt copii care vin mai devreme tocmai pentru că sarcina lor este să pună masa, ei își aleg aceste servicii.
Unii vin, pun masa, alții intră în sală și vor să citească. Sunt tot felul de materiale didactice variate pe rafturile sălii, ei iau materialul singuri, se pun și studiază. Dacă este vorba despre un material pe care copiii știu că nu îl cunosc așa cum trebuie, îl iau de atâtea ori până când îl aprofundează.
Foarte mulți copii iau materiale de citit sau orice fel de materiale, ortografie, geografie. Cei mai mici au puzzle-uri, lucrează senzorial. Pot să le deseneze, își dezvoltă motricitatea mâinii”.
Dimineața, în jurul orei opt, după ce copiii termină de citit, mănâncă, în timp ce o parte din grupă are cercul de dimineață, cam 40 de minute, unde pedagogul lansează teme de studiu, aduce anumite subiecte în centrul atenției, cum ar fi gramatică, matematică, geografie, istorie și alte discipline sau discută teme organizatorice.
Apoi încep prezentările, pe care le face pedagogul. Li se prezintă diferite materiale care mijlocesc cunoașterea unor unități de învățare. Copiii au însă libertatea de a alege ce doresc să studieze în momentul respectiv, cu cine, unde și pentru cât timp. Un copil mare care știe tabla înmulțirii sau împărțirii o poate prezenta unuia mai mic.
Prima parte a cursurilor se termină la amiază. Miezul zilei este timpul în care își fac sarcinile și ies în curte, au timp cam o oră să se recreeze, să stea în aer liber.
De la 14 la 15 începe cititul în limba germană, 45 de minute. După-amiaza au timp să-și termine și activitățile începute dimineață.
După-amiaza au sport, sau alte activități extracuriculare, cum ar fi mindlab, pian, jocuri Catan, educație finaciară. Este și un club sportiv la care copiii merg. La sala de sport, începând cu ora 17, copiii practică dansuri, judo, karate, role, o gamă largă de activități extracurriculare.

Corp Profesoral Școala Primară Montessori
Corp Profesoral Școala Gimnazială Montessori

Karina
Profesor Limba germană

Alina
Profesor Limba germană

Corina
Profesor Chimie

Cornelia
Profesor Educație tehnologică și aplicații practice, Socioumane, Istorie

Călin
Profesor Geografie, Istorie

Raoul
Profesor Educație antreprenorială, Economie

Lavinia
Profesor Psihologie

Florentina
Profesor TIC, Informatică

Cătălin
Profesor Informatică și TIC

Claudia
Asistent Pedagog Montessori

Rozina
Asistent Pedagog Montessori
Formular de Vizitare
Dacă doriți să vizitați Liceul Montessori Timișoara, vă rugăm să completați formularul alăturat și vă vom contacta în cel mai scurt timp pentru programare.
Vă mulțumim!